Despre cafea. Beneficiile cafelei. Cafeaua este bună?

Cât de bună este cafeaua și ce proprietăți are?

Beneficii unice ale cafelei

Cafeaua este o băutură îndrăgită, cunoscută pentru abilitatea sa de a vă regla fin concentrarea și de a vă stimula nivelul de energie.

De fapt, mulți oameni depind de ceașca lor zilnică de cafea chiar când se trezesc pentru a-și începe ziua cu dreptul. (verifică)

În plus față de efectele sale energizante, cafeaua a fost asociată cu o listă lungă de beneficii potențiale pentru sănătate, ceea ce vă dă un motiv în plus pentru a vă apuca de preparat cafea. (verifică)

Cafeaua crește nivelul de energie

Cafeaua conține cofeină, un stimulent al sistemului nervos central care este cunoscut pentru capacitatea sa de a combate oboseala și de a crește nivelul de energie.  (1 verifică)

Acest lucru se datorează faptului că cofeina blochează receptorii unui neurotransmițător numit adenozină, iar acest lucru crește nivelul altor neurotransmițători din creier care îți reglează nivelul de energie, inclusiv dopamina. (2 verifică3 verifică).

Un studiu de mici dimensiuni a constatat că consumul de cofeină a crescut timpul până la epuizare în timpul unui exercițiu de ciclism cu 12% și a redus semnificativ nivelurile subiective de oboseală la participanți.  (4 verifică).

Un alt studiu a avut constatări similare, raportând că consumul de cofeină înainte și în timpul unei partide de golf a îmbunătățit performanța, a crescut nivelul subiectiv de energie și a redus senzația de oboseală. (5 verifică)

Cafeaua asigură un risc mai mic de apariție a diabetului de tip 2

De fapt, o analiză a 30 de studii a constatat că fiecare ceașcă de cafea consumată de oameni pe zi a fost legată de un risc cu 6% mai mic de a dezvolta diabet de tip 2. (6 verifică)

Se crede că acest lucru se datorează capacității cafelei de a păstra funcția celulelor beta din pancreas, care sunt responsabile de producerea de insulină pentru a regla nivelul de zahăr din sânge. (7 verifică)

În plus, este bogată în antioxidanți și poate afecta sensibilitatea la insulină, inflamația și metabolismul – toate acestea fiind implicate în dezvoltarea diabetului de tip 2. (8 verifică)

Susține sănătatea creierului

Deși studiile au dat rezultate mixte, unele cercetări sugerează că cafeaua ar putea contribui la protejarea împotriva anumitor tulburări neurodegenerative, inclusiv a bolii Alzheimer și a bolii Parkinson.

Potrivit unei analize a 13 studii, persoanele care au consumat cafeină în mod regulat au avut un risc semnificativ mai mic de a dezvolta boala Parkinson. Mai mult, consumul de cofeină a încetinit, de asemenea, progresia bolii Parkinson în timp. (9 verifică)

O altă trecere în revistă a 11 studii observaționale efectuate pe mai mult de 29.000 de persoane a constatat, de asemenea, că, cu cât oamenii consumau mai multă cafea, cu atât era mai mic riscul de apariție a bolii Alzheimer. (10 verifică)

În plus, mai multe studii au demonstrat că un consum moderat de cafea ar putea fi asociat cu un risc mai mic de demență și declin cognitiv. (11 verifică, 12 verifică)

Ajută la controlul greutății

Potrivit unor cercetări, cafeaua ar putea modifica stocarea grăsimilor și susține sănătatea intestinelor, ambele putând fi benefice pentru gestionarea greutății. (13 verifică)

De exemplu, o analiză a 12 studii a concluzionat că un consum mai mare de cafea ar putea fi asociat cu scăderea grăsimii corporale, în special la bărbați. (14 verifică)

Într-un alt studiu, un consum mai mare de cafea a fost legat de scăderea grăsimii corporale la femei. (15 verifică)

Mai mult, un studiu a constatat că persoanele care beau una până la două cești de cafea pe zi aveau cu 17% mai multe șanse de a respecta nivelurile recomandate de activitate fizică, în comparație cu cele care beau mai puțin de o ceașcă pe zi. (16 verifică)

Nivelurile mai ridicate de activitate fizică ar putea contribui la promovarea gestionării greutății. (16 verifică)

Un risc mai mic de depresie

Unele studii au constatat că consumul de cafea ar putea fi asociat cu un risc mai mic de depresie.

Potrivit unei analize a șapte studii, fiecare ceașcă de cafea consumată de oameni pe zi a fost legată de un risc cu 8% mai mic de depresie. (17 verifică)

Un alt studiu a constatat că consumul a cel puțin patru cești de cafea în fiecare zi a fost asociat cu un risc semnificativ mai mic de depresie, în comparație cu consumul unei singure cești pe zi. (18 verifică)

Mai mult, un studiu efectuat pe mai mult de 200.000 de persoane a arătat că consumul de cafea a fost legat de un risc mai mic de deces prin sinucidere. (19 verifică)

Consumul de cafea protejază împotriva afecțiunilor hepatice

În mod interesant, mai multe studii sugerează că cafeaua ar putea susține sănătatea ficatului și ar putea proteja împotriva bolilor.

De exemplu, un studiu a constatat că consumul a mai mult de două cești de cafea pe zi a fost legat de rate mai mici de cicatrizare a ficatului și de cancer hepatic la persoanele cu afecțiuni hepatice. (20 verifică)

Alte cercetări arată că, cu cât oamenii beau mai multă cafea, cu atât era mai mic riscul lor de deces din cauza bolilor hepatice cronice. Consumul unei cești de cafea pe zi a fost legat de un risc cu 15% mai mic, în timp ce consumul a patru cești pe zi a fost legat de un risc cu 71% mai mic. (21 verifică)

Un alt studiu recent a constatat că consumul de cafea a fost asociat cu scăderea rigidității ficatului, care este o măsură pe care profesioniștii din domeniul sănătății o folosesc pentru a evalua fibroza, formarea de țesut cicatricial în ficat. (22 verifică)

Sprijină sănătatea inimii

Unele cercetări arată că consumul de cafea poate fi benefic pentru sănătatea inimii.

De fapt, o analiză a constatat că consumul a trei până la cinci cești de cafea pe zi a fost legat de un risc redus cu 15% de boli de inimă. (23 verifică)

O altă revizuire a 21 de studii a arătat că consumul a trei până la patru cești de cafea pe zi a fost asociat cu un risc cu 21% mai mic de accident vascular cerebral. (24 verifică)

Mai mult, un studiu efectuat pe mai mult de 21.000 de persoane a constatat, de asemenea, că un consum crescut de cafea a fost asociat cu un risc semnificativ mai mic de insuficiență cardiacă. (25 verifică)

Cu toate acestea, țineți cont de faptul că cofeina ar putea afecta nivelul tensiunii arteriale. Prin urmare, este posibil ca persoanele cu tensiune arterială necontrolată să fie nevoite să își limiteze sau să își modereze aportul de cofeină. (26 verifică)

Consumul cafelei crește longevitatea

Unele cercetări sugerează că cafeaua ar putea contribui la prelungirea longevității, datorită multitudinii sale de beneficii potențiale pentru sănătate.

De exemplu, o analiză a 40 de studii a concluzionat că consumul a două până la patru cești de cafea pe zi a fost asociat cu un risc mai mic de deces, indiferent de factori precum vârsta, starea de greutate și consumul de alcool. (27 verifică)

În mod similar, un alt studiu efectuat pe 1.567 de persoane a constatat că consumul de cafea cu cofeină a fost legat de un risc mai mic de deces după 12 și 18 ani de urmărire. În plus, consumul a cel puțin o ceașcă de cafea pe zi a fost asociat, de asemenea, cu un risc mai mic de deces din cauza cancerului. (28 verifică)

Interesant este că un studiu în eprubetă a arătat că cafeaua a fost capabilă să prelungească în mod semnificativ durata de viață a drojdiei prin protejarea împotriva radicalilor liberi și a deteriorării ADN-ului. (29 verifică)

Cu toate acestea, sunt necesare mai multe cercetări pentru a determina dacă acest lucru s-ar putea aplica și la oameni.

Poate îmbunătăți performanța atletică

Cafeaua este adesea utilizată ca ajutor ergogenic de către sportivii care caută să îmbunătățească performanța și să crească nivelul de energie. Un ajutor ergogenic se mai numește și stimulator de performanță. (30 verifică)

O analiză a nouă studii a raportat că consumul de cafea înainte de exerciții fizice a îmbunătățit rezistența oamenilor și a scăzut efortul perceput de aceștia, în comparație cu un grup de control. (31 verifică)

Un alt studiu efectuat pe 126 de adulți mai în vârstă a constatat că consumul de cafea a fost asociat cu îmbunătățirea performanței fizice și cu o viteză de mers mai mare, chiar și după ce cercetătorii au ajustat factori precum vârsta, grăsimea de pe burtă și nivelurile de activitate fizică (32 verifică)

În plus, o analiză amplă a raportat că un consum moderat de cofeină ar putea îmbunătăți ușor potența fizică și timpul de finalizare a probei de timp. Cu toate acestea, rezultatele au variat, astfel încât cercetătorii au remarcat, de asemenea, că cofeina poate afecta oamenii în mod diferit. (33 verifică)

Cafeaua ajută digestia?

Există un motiv întemeiat pentru care în unele culturi cafeaua se servește după masă. Cofeina stimulează în organism producerea hormonului denumit colecistochinină.

Acesta stimulează secreția de fiere, care ajută la digerarea grăsimilor și contribuie la senzația de sațietate. Mai ales după o masă grea se recomandă consumul unei cești de cafea sau al unui espresso.

Vezi și:

Espresso este mai sănătos decât cafeaua la filtru?

În această problemă, nu există un răspuns fără echivoc. Nici măcar la întrebarea dacă în general cafeaua este sănătoasă sau nesănătoasă nu se poate răspunde cu un simplu „da“ sau „nu“.

Două substanțe problematice conținute de cafea și care sunt nesănătoase în cantități mari sunt cofeina și acizii. Raportat la cantitatea de lichid, un espresso conține semnificativ mai multă cofeină decât o cafea la filtru, iar raportat la porția servită, semnificativ mai puțină.

Pentru prepararea de espresso se folosesc în general specii de Arabica mai sărace în cofeină, iar apa trece cu foarte mare presiune prin cafeaua măcinată, astfel încât aceasta dă mai puțină cofeină decât cafeaua la filtru.

În cazul acizilor, care provoacă multora probleme cu stomacul, important este procesul de prăjire. Sub presiune, acizii se disociază mai rapid. Pentru a combate acest proces, boabele pentru espresso sunt în mod normal prăjite timp mai îndelungat, pentru că astfel scade conținutul de acizi.

De aceea, se pot compara doar diferitele sortimente de cafea, nu modurile de preparare.

În general, cafeaua devine nesănătoasă doar atunci când este băută în cantități
foarte mari, pentru a ține de sete. Acest pericol este mai scăzut pentru espresso, motiv pentru care am putea spune că este un tip de cafea ceva mai sănătos.

Cafeaua conține cofeină, ceaiul conține teină

Teina este doar o altă denumire pentru cofeina conținută de ceai. O ceașcă de ceai și o ceașcă de cafea nu prea tare conțin fiecare în jur de 50 miligrame de cofeină. În afară de acestea, frunzele de ceai conțin însă și teanină, teofilină și tanin.

Teanina inhibă efectul cofeinei, teofilina are un efect calmant asupra bronhiilor și tanina, care are însă efect doar dacă ceaiul infuzează vreme mai îndelungată, calmează aparatul digestiv. De aceea, conținutul de cofeină din cafea este adesea perceptut ca fiind mai stimulant decât cel al ceaiului.

Cafeaua ajută la trezirea din beție?

Te simți mai treaz, însă este o iluzie. Cafeaua duce, cel mult, la o deshidratare de scurtă durată, ceea ce este mai degrabă dăunător.

Singurul lucru care te trezește din beție este descompunerea alcoolului, iar acest proces nu poate fi accelerat. Ficatul fiecăruia poate fi mai mult sau mai puțin eficient, dar regula generală este următoarea: pe 10 kilograme corp se descompune 1 gram de alcool pe oră.

O halbă de bere cu 16 grame de alcool este prelucrată de o persoană de 80 kg în două ore.

Zvonul că în saună poți accelera procesul, transpirând alcoolul consumat, este și el nefondat. Acest lucru duce doar la pierderea de lichide prețioase. Pentru a ajunge iar în formă este nevoie de săruri minerale, zahăr și multe lichide.

Nici acestea nu accelerează procesul, dar redau organismului substanțele pierdute la beție.

Cafeaua și ceaiul deshidratează organismul?

Adevărat. De aceea cafeaua și ceaiul nu ar fi bune pentru stingerea setei, citim adesea, și nu ar trebui incluse în cei 1,5 – 2 litri de lichide care ar trebui consumați zilnic.

Este adevărat că atât cafeaua cât și ceaiul au un efect diuretic.

Oamenii de știință au constatat însă că organismul combate acest efect, astfel încât la final se ajunge la micțiune redusă și în consecință, pierderi mai mici de lichide.

Așadar, organismul nu se dehidratează de la consumul de ceai sau cafea.

Până la patru cești de cafea consumate pe parcursul zilei sunt, conform Asociației Germane
pentru Nutriție, lipsite de probleme.

Nu există încă niciun avertisment legat de un alt diuretic: alcoolul.

Concluzie

Cafeaua este o băutură populară pe care cercetătorii au studiat-o pe larg pentru numeroasele sale beneficii pentru sănătate, inclusiv capacitatea sa de a crește nivelul de energie, de a promova controlul greutății, de a îmbunătăți performanța atletică și de a proteja împotriva bolilor cronice.

Rețineți că este posibil ca unele persoane să trebuiască să își limiteze consumul, inclusiv persoanele însărcinate sau care alăptează, copiii și adolescenții și persoanele cu anumite afecțiuni de sănătate (34 verifică).

Cu toate acestea, consumul de cafea cu moderație – aproximativ trei până la patru cești pe zi – a fost asociat cu mai multe beneficii pentru sănătate și este, în general, considerat sigur pentru majoritatea adulților (35 verifică).

Doar un singur lucru

Încearcă asta astăzi: O modalitate de a maximiza beneficiile ceștii tale zilnice de cafea este să schimbi îndulcitorul. În loc să folosiți zahăr sau siropuri aromate, optați pentru un îndulcitor natural derivat cu puține calorii, cum ar fi stevia, sau adăugați un strop de scorțișoară pentru aromă.

Citește și află:

Cum se prepara ceaiul verde ?

Cat timp ramane alcoolul in organism (sange)?

BANI in vis. Ce inseamna cand visezi bani? Dacă înseamnă…

Știați că bărbații au mai mult creier decât femeile, dar…

Roșiile la conservă sunt mai bune decât cele proaspete ?

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply

thirteen − ten =

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Cultură Generală
Logo